Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_518316} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Et bilde som får en til å lure på hva som egentlig skjer.
Vi ser en person som er bøyd forover, kanskje med krum rygg, som befinner seg på en asfaltert vei med midtstriper.
Kan nesten virke oms han maler disse stripene der og da? Er godt mulig å tolke noe ut av det vi ser (eller tror vi ser), men det vil nok bli mange ulike tolkninger.
Rent visuelt fungerer bildet ved sitt rene uttrykk. Det er ikke mange bildeelementer å forholde seg til her, noe jeg opplever som et pluss. Enkelt og rent er ofte en oppskrift på gode bilder.
Rita H.
Liker komposisjonen med midtstillingen av mannen og symmetrien generelt.
Merkelig med mannen som går krumbøyd midt på veien, kan det være han er maler'n - hvis ikke, hvor er han på vei, mulig å skimte hus langt der fremme, eller er det trær - usikker.
Mange tolkninger er mulig og det i seg selv skaper undring over motivet.
Liker det jeg ser, men kunne ønsket en tittel for å forstå det.
Mvh Rita
Marius N.
Dette likte jeg veldig godt Ivan. Lekker sentrert og symmetrisk komposisjon. Jeg ser en ensom person som går seg en tur, at han er krumbøyd gir et intrykk at han er gammel eller ikke har det så bra, hvorfor han går midt i veien kan man lure på men det passer jo bra til dette fotografiet. Lurer litt på om det er arrangert eller ikke men det spiller egentlig ikke noen rolle. Mannen er midtpunktet for alle linjene, horisont, vei og den hvite stripa som løser seg opp, dette fungerer godt for meg.
Et fotografi som treffer meg.
mvh Marius
Roger H.
Hvit stripe, rød mann som stanser blikket og holder det fast. Ser til venstre og høyre og ser landskapet som skyver blikket i begge retninget og stanser igjen opp ved rød mann som holder komposisjonen fast.
Roger
Ivan H.
Takk for kritikk.
Jeg leser det slik at komposisjonen fungerer bra her, samtidig som det er ulike tolkninger.
Bildet er ikke arrangert, men kjenner typen som går der.
Så da kan man spørre seg om bildet fungerer best uten tittel eller med. Hvis man ikke har tittel, er det opp til betrakteren. Har sett på flere bilder (ikke bare mine) at folk har behov for en tittel for å få noe ut av en kanskje uforståelig bilde.
Dette er ikke abstrakt, men spørsmålet er her; "hvorfor er det en type midt i veien i den stillingen?".
Har nå lagt på tittel, for å se om hvordan dere opplever bildet da. Kom gjerne med mer kritikk.
:ivan
Rita H.
Ting falt på plass når tittelen kom, og så blir det en vurderingssak om den bør være der.
Bilde av en fotograf er i utgangspunktet lite spennende, men på den annen side så er det ikke noe som tilsier at dette er en fotograf.
Det er nok mere spennende uten tittel, men bildet står godt også med, selv om tittelen var uventet.
Det blir litt "ja takk, begge deler" - og vurderingen hadde du egentlig hadde tatt på forhånd.
Mvh Rita
Roger H.
Nå som du har en tittel på bildet får det vel en annen interesse ang. hva jeg skal se. Nå ser jeg en fotograf som sannsynligvis har et kamera med sjaktsøker ettersom han er litt foroverbøyd når han ser etter motivet. Jeg er nok enig med Rita at bildet står godt uten tittel egentlig.
Roger
Morten M.
nå forholder men seg til den objektive tolkningen av bildet.. Det er en vei, et menneske, tungt vær etc. en sikker komposisjon med linger som fører inn til et intressepunkt. hmmm... jeg ville ha hatt mindre vei i forkant og mere himmel for å få formidlet noe om den "endeløse vei".. om mannen fotograferer eller spyr for den sags skyld, ser man ikke her og vil kun gi deg personlig noe å kalle bildet. litt for mørkt på minm skjerm..... =)
Bjørnar P.
Tittelen sier oss hva som skjedde da bildet ble tatt, men er det viktig for bildets fortelling?
Jeg opplever at bildets styrke (og kanskje eneste poeng) ikke er fortellinga, men estetikken i linjer, lys, farger og former. Rent estetisk syntes jeg bildet fungerte uten tittel, og det gjør det naturlig nok med også.
Om noe av mystikken i bildet blir borte med tittelen kan noen nok oppleve det som et minus, siden "avsløringen" i seg selv ikke tilfører bildet noen kvalitet slik jeg ser det.
Ivan H.
Hei,
Er ganske så enig med dere. En tittel skal jo tene bildet? Hvis ikke blir det bare smør på flesk. For eks bilde av en fugl har en tittel "fugl på grein". Hva er vitsen?
For å lage et lite eksempel, valge jeg en oppklarende tittel. Kunne nok komme på noe annet, men her var målet å gi et eks på hva en tittel kan gjøre. Det kan tene bildet eller for eks som her, oppklare, slik at bildet mister noe av kraften.
Bjørnar; ja jeg ser mye det du ser her, former og farger som skal gi noe til bildet. Fargene er veldig viktig for meg her. Hva personen holder på med, kan være opp til betrakter, hvis vedkommende har nok fantasi til å gjøre noe ut av det udefinerte.
Morten; hvilke deler av bildet blir for mørkt? Her har jeg for eks gjort stripen i veien noe utbrendt, så det kan ikke være den. Har uansett testet bildet på et print, og er fornøyd med det. Der er det informasjon i alle deler av bildet, selv om noen partier er mørke.
Fint at du prøver å gi deg opp en tolkning om bildet.
Takk for oppfølgende kritikker, setter stor pris på det :)
:ivan
Morten M.
Nå ser det forøvrig ikke så mørk ut tror kanskje kalibreringen min var slått av=)
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Vi ser en person som er bøyd forover, kanskje med krum rygg, som befinner seg på en asfaltert vei med midtstriper.
Kan nesten virke oms han maler disse stripene der og da? Er godt mulig å tolke noe ut av det vi ser (eller tror vi ser), men det vil nok bli mange ulike tolkninger.
Rent visuelt fungerer bildet ved sitt rene uttrykk. Det er ikke mange bildeelementer å forholde seg til her, noe jeg opplever som et pluss. Enkelt og rent er ofte en oppskrift på gode bilder.
Merkelig med mannen som går krumbøyd midt på veien, kan det være han er maler'n - hvis ikke, hvor er han på vei, mulig å skimte hus langt der fremme, eller er det trær - usikker.
Mange tolkninger er mulig og det i seg selv skaper undring over motivet.
Liker det jeg ser, men kunne ønsket en tittel for å forstå det.
Mvh Rita
Et fotografi som treffer meg.
mvh Marius
Roger
Jeg leser det slik at komposisjonen fungerer bra her, samtidig som det er ulike tolkninger.
Bildet er ikke arrangert, men kjenner typen som går der.
Så da kan man spørre seg om bildet fungerer best uten tittel eller med. Hvis man ikke har tittel, er det opp til betrakteren. Har sett på flere bilder (ikke bare mine) at folk har behov for en tittel for å få noe ut av en kanskje uforståelig bilde.
Dette er ikke abstrakt, men spørsmålet er her; "hvorfor er det en type midt i veien i den stillingen?".
Har nå lagt på tittel, for å se om hvordan dere opplever bildet da. Kom gjerne med mer kritikk.
:ivan
Bilde av en fotograf er i utgangspunktet lite spennende, men på den annen side så er det ikke noe som tilsier at dette er en fotograf.
Det er nok mere spennende uten tittel, men bildet står godt også med, selv om tittelen var uventet.
Det blir litt "ja takk, begge deler" - og vurderingen hadde du egentlig hadde tatt på forhånd.
Mvh Rita
Roger
Jeg opplever at bildets styrke (og kanskje eneste poeng) ikke er fortellinga, men estetikken i linjer, lys, farger og former. Rent estetisk syntes jeg bildet fungerte uten tittel, og det gjør det naturlig nok med også.
Om noe av mystikken i bildet blir borte med tittelen kan noen nok oppleve det som et minus, siden "avsløringen" i seg selv ikke tilfører bildet noen kvalitet slik jeg ser det.
Er ganske så enig med dere. En tittel skal jo tene bildet? Hvis ikke blir det bare smør på flesk. For eks bilde av en fugl har en tittel "fugl på grein". Hva er vitsen?
For å lage et lite eksempel, valge jeg en oppklarende tittel. Kunne nok komme på noe annet, men her var målet å gi et eks på hva en tittel kan gjøre. Det kan tene bildet eller for eks som her, oppklare, slik at bildet mister noe av kraften.
Bjørnar; ja jeg ser mye det du ser her, former og farger som skal gi noe til bildet. Fargene er veldig viktig for meg her. Hva personen holder på med, kan være opp til betrakter, hvis vedkommende har nok fantasi til å gjøre noe ut av det udefinerte.
Morten; hvilke deler av bildet blir for mørkt? Her har jeg for eks gjort stripen i veien noe utbrendt, så det kan ikke være den. Har uansett testet bildet på et print, og er fornøyd med det. Der er det informasjon i alle deler av bildet, selv om noen partier er mørke.
Fint at du prøver å gi deg opp en tolkning om bildet.
Takk for oppfølgende kritikker, setter stor pris på det :)
:ivan